Klasična priča

Piano Sky #3: klavirskom prugom po zemlji i oblacima

30. 12. 2020.

Treću godinu zaredom Pop Depresija i Kišobran, uz podršku i inspiraciju LP Dua, organizovali su konkurs Piano Sky / Klavirsko nebo, na koji su pozvali autore da pošalju svoju novu muziku napisanu za klavir. Za razliku od prethodna dva, konkurs je ovaj put bio regionalan, pa se tako na kompilaciji „okupilo” jedanaest autora iz Srbije, dvojica iz Hrvatske, jedna autorka iz Crne Gore i jedna iz Makedonije.

Za odabir kompozicija bio je zadužen žiri u sastavu Branka Parlić, (pijanistkinja i muzički pedagog), Ksenija Stevanović (muzikološkinja i muzička urednica na Radio Beogradu 3), Svetlana Đolović (urednica na Radio Aparatu), Vladimir Skočajić Skoča (autor emisije Gistro FM) i Ivan Lončarevič (Pop Depresija). Preslušavanje je bilo anonimno, a žiri je za svaki naslov davao ocenu od jedan do pet. „Mi smo selo u kojem svako svakog poznaje i nisam želeo da na mišljenje žirija bilo šta utiče osim muzike“, izjavio je Lončarević iz udruženja Pop Depresija. Dizajn naslovne strane i ovoga puta je delo Bratislava Milenkovića, dok je završni mastering zvuka uradio Filip Tančić.

Kompilacija sadrži 15 stilski veoma različitih numera – od melanholičnih i ambijentalnih poput Train of Thought Andreja Negića, Blizu Petra Pupića i Pogled u kutiju sa kišom Branimira Norca, pa sve do nešto eksperimentalnijeg pristupa klaviru u numerama And The Wind Carries My Ashes Aline Mahleani, Althea wb41 i Srna i klavir Sane Garić. Raznovrsnost muzičkih iskustava autora doprinosti tome da nijedna kompozicija nije strogo žanrovski određena, pa se tako svaka drugačije i tumači.

Pažnju odmah privlače dve numere sa spotovima – početna Train of Thought Andreja Negića i pretposlednja Na Mrežnici Ivana Šaravanje. Prva odaje utisak muzike iz nekog veoma dobrog filma i budi zaintrigiranost numerama koje će uslediti. And The Wind Carries My Ashes Aline Mahleani prijatno disonantnim akordima pomalo uzburkava situaciju. Kao kontrast, Ana Ćurčin nas u Košuti grli nežnim akordima iznad kojih se izvija flauta Milene Jančurić – njene fraze se pevuše i par dana nakon slušanja. Jedna do druge su najkraća i najduža numera ove kompilacije: Etar Nikolete Radulović i Breath Ive Damjanovski. Prva nas kroz borbu uzvišenog, gotovo religioznog zvuka i uzburkanih disonanci vodi na svojevrstan put pročišćenja, a miran i prozračan zvuk sedmominutnog uzdaha ostavlja utisak plutanja među oblacima. Ispod impresionističke zavese visokih tonova niču čvrsti basovski – ilustracija omota kao da je pravljena prema ovim notama. Iva gradi narativ različitim zvukovima – od perkusivnih udaraca po žicama, preko bisernog klavira, do pomalo jezivog vazdušastog reverba.

Voz Milice Predolac i Ane Vasić je možda ostavio najjači utisak na mene. Kompozicija za klavir u 4 ruke gradi gigantski zvuk, sa hardcore rifom u niskom registru i bogatim akordima. Stiče se utisak stalnog kretanja koje se primećuje i u numeri Beskrajna tuga Srđana Marinkovića. Zanimljiv je i pomalo neočekivan spoj klavira i trube u numeri Ideals autorke Lady K. Zvuk trube, kao i karakteristične „gajdaške” kvinte bude snažne asocijacije na prirodu. Nasuprot tome, Althea (wb41) svojim eksperimentalnim elektronskim zvukom putuje kroz galaksije – još jedan pokazatelj da je ovaj projekat široko zamišljen i da nije samo akustični klavir zastupljen kao sredstvo izraza.

Na eksperimentalnijoj strani kompilacije nalazi se i Rush B Petra Stevanovića i Olge Petrović, ritmički i harmonski vrlo zanimljiva numera. Poliritmija doprinosi osećaju nemira, a razloženi akordi u središnjem delu obezbeđuju lirsko raspoloženje. Konačno, ali ne i manje važno, tu su dve numere koje odišu melanholičnom, ljubavnom atmosferom. Pogled u kutiju sa kišom Branimira Norca zaista asocira na kišu tonovima u visokom registru, ispod kojih pratnju formiraju odlučni akordima i pomalo setna melodija. In love Milana Petrovića za sam kraj donosi potpun mir i osećaj blaženstva nakon svih kompleksnih emocija koje nam prethodne numere iskazuju.

Uprkos tome što ovakva muzika nije komercijalna, sve tri kompilacije „Klavirskog neba“ zaslužuju mnogo više pažnje publike. Odgovorno tvrdim da će se svako pronaći makar u jednoj numeri. Ja znam da jesam.

Iva Pažin

  • „Klavirsko nebo #3” dostupno je za slušanje ili „plati koliko želiš” preuzimanje na bandcampu, kao i na YouTube kanalu Pop Depresije, kao i na svim streaming platformama (Spotify, Deezer, Apple Music…).

Pratite nas na fejsbuku ClassicAll – all the classics you can handle

i na YouTube kanalu ClassicAll Radio

 

ClassicAll radio is a self-funded project and is completely dependant on your donations. Please consider donating if you like what we do.
1$ from each of our readers would be enough to cover all of our operational costs!

Оставите одговор

Ово веб место користи Акисмет како би смањило непожељне. Сазнајте како се ваши коментари обрађују.