Klasična priča

Časopis "Novi zvuk" sada i onlajn

03. 03. 2021.

U novom broju internacionalnog časopisa za muziku čitaćemo o nagradi „Stana Đurić-Klajn“, o novim izdanjima, istraživanjima, recenzijama

Često se zanemaruje da su za muzičku praksu, osim izvođača i slušalaca, veoma važni i oni koji je izučavaju, o njoj pišu i konačno, oni koji o njoj čitaju. Jedan od najsvetlijih primera naučne delatnosti na polju muzike jeste međunarodni časopis za muziku Novi zvuk. Kao naslednik starog Jugoslovenskog časopisa Zvuk, Novi zvuk prevazilazi svog prethodnika izrazito internacionalnim karakterom.  

Časopis izlazi dva puta godišnje u dva izdanja – na srpskom i engleskom jeziku, i (u zavisnosti od tematike) sa propratnim kompakt diskom. Danas je glavni i odgovorni urednik Mirjana Veselinović-Hofman, a urednički odbor pored nje čine renomirani članovi naučne zajednice: Dejan Despić, Sonja Marinković, Ana Kotevska, Marsel Kobusen (Marcel Cobussen, Holandija), Pjer Albert Kastane (Pierre Albert Castanet, Francuska), Kris Valton (Chris Walton, Južnoafrička republika/Švajcarska), Eduardo Miranda (Eduardo R. Miranda, Brazil/Ujedinjeno Kraljevstvo) i Niko Šuler (Nico Schüler, Nemačka/SAD).

Najnovije, 56. izdanje časopisa Novi zvuk, čije je izdavanje pomogao SOKOJ, nudi raznovrstan izbor tema. U uvodnoj reči, Ana Kotevska govori o značaju koji nosi nagrada “Stana Đurić-Klajn” kao i o prošlogodišnjim dobitnicama – dr Mirjani Veselinović-Hofman „za ukupan dugogodišnji doprinos oblasti srpske muzikologije“ i dr Meliti Milin za knjigu „Ljubica Marić, komponovanje kao graditeljski čin“ (Muzikološki institut SANU). U svetlu nagrade, Mirjana Veselinović-Hofman pisala je o muzikologiji u vreme izolacije, a Melita Milin o monografiji kao muzikološkom žanru.

Zahvaljujući tekstu Ksenije Stevanović bliža nam je kompozitorska ličnost i stvaralaštvo Svetlane Savić, redovne profesorke na Fakultetu muzičke umetnosti. Izdvajaju se dve naučne studije – Žarka Cvejića i Ive Nenić. Cvejićeva tema su sintisajzeri i njihovi uticaji na savremenu popularnu muziku, a Iva Nenić istražuje tradicionalne i savremene metode učenja sviranja na fruli. Marija Karan tumači umetničku muziku u savremenom, tradicionalnom i digitalnom kontekstu.

Kada su recenzije u pitanju pažnju autora privukla su sledeća izdanja: knjiga Einstein on the Beach: Opera Beyond Drama autorke Jelene Novak i Džona Ričardsona (Tristian Evans), monografija Resemantizacija tonalnosti u prvoj polovini XX veka Srđana Teparića (Ivana Medić), Na marginama muzikološkog kanona: kompozitorska generacija Petra Stojanovića, Petra Krstića i Stanislava Biničkog (Fatima Hadžić), CD orkestarskih kompozicija Milana Mihailovića (Stefan Cvetković) i istraživanje o etnokoreologiji u vreme socijalne distance (Selena Rakočević). Takođe, iz recenzije Asje Radonjić saznajemo kako je protekao zvanično prvi izvedeni Koncert za saksofon i simfonijski orkestar u istoriji srpske muzike pod nazivom Ljubav! Ivana Brkljačića.

Od prethodnih izdanja izdvaja se Novi zvuk br. 40 sa tekstovima Mirjane Veslinović-Hofman i prerano otišle Vesne Mikić posvećenim upravo razvoju i važnosti časopisa. Predsednik Internacionalnog muzikološkog društva Daniel KL Chua pisaće u tekstu Global Musicology  (broj 50) kako baš na stranicama Novog zvuka vidi potencijalna rešenja za aktuelna pitanja globalne muzikologije, što dovoljno govori o njegovom mestu u svetskoj muzikološkoj zajednici.

O Novom zvuku

Novi zvuk je osnovao Savez organizacija kompozitora Jugoslavije krajem 1992. godine na predlog male grupe entuzijastičnih stručnjaka. Za objavljivanje časopisa bio je zadužen Muzički informativni centar Saveza organizacija kompozitora Jugoslavije (MIC-SOKOJ) od 1998. godine pa sve do 2009. kada će izdavačku štafetu preuzeti Katedra za muzikologiju Fakulteta muzičke umetnosti u Beogradu.

Šezdesetih godina prošlog veka na tadašnjoj “Muzičkoj akademiji” javio se nov impuls istraživanja našeg folklornog nasleđa što je dovelo do formiranja odseka istorija muzike i muzički folklor. Ovi odseci razviće se u katedre za muzikologiju i etnomuzikologiju na, sada, Fakultetu muzičke umetnosti. Interes za istraživanje istorije naše umetničke, savremene ali i tradicionalne muzike će rasti iz godine u godinu. Uz otvoren i fleksibilan pristup zahtevima moderne nauke, biće oformljene rubrike: Reč kompozitora, Tematske serije Novog zvuka, Studije, Interpretacije, Analize, Građa i tradicija… Iako je glavni cilj ovog časopisa promovisanje muzike u Srbiji,  čitaocima se pruža veliki broj tema vezanih za muziku drugih zemalja, kao i pregledi međunarodnih festivala nove muzike.

Od 2004. godine, kada je pokrenuta internet stranica, možemo čitati sadržaj časopisa i onlajn: http://www.newsound.org.rs/sr/index.html

Iva Pažin


Pratite nas na fejsbuku ClassicAll – all the classics you can handle

i na YouTube kanalu ClassicAll Radio

ClassicAll radio is a self-funded project and is completely dependant on your donations. Please consider donating if you like what we do.
1$ from each of our readers would be enough to cover all of our operational costs!

Оставите одговор

Ово веб место користи Акисмет како би смањило непожељне. Сазнајте како се ваши коментари обрађују.