Krajem 2020. godine Pop depresija i Ivan Lončarević predstavili su novi album kompozitorke i pijanistkinje Milice Tegeltije „Izlet”. Jedanaest „dueta za klavir i saksofon” vredan su doprinos domaćoj diskografiji klasične muzike, ali i literaturi za ova dva instrumenta – iako (najmlađi) član klasične porodice, saksofon i dalje najviše vezujemo za džez. Njega ovde i svira mladi, već poznati, džez saksofonista Luka Ignjatović koji „Izlet” opisuje kao ogledalo Miličine duše: pun lepote, optimizma, dobrote i snovanja. Milicu i Luku prvi put smo čuli na kompilaciji „Klavirsko nebo #1“ (Pop depresija, 2018) u kompoziciji Pavana, koja je deo i ovog izdanja.
Prvi album „Igra“ (2017) Milica je komponovala tokom studija na Fakultetu muzičke umetnosti. Tada je bila inspirisana dečijom igrom i radoznalošću, a sada vezu sa detinjstvom ostvaruje sećanjima na „ušuškana stara sela gde se igralo krpenjačama i išlo kilometrima na izvor po vodu; na sakrivene pećine sa rumenim kadama i napuštene tvrđave čije usijane zidine leti tope đonove“. Vođena mislima o harmoničnoj zajednici čoveka i prirode, Milica svet slika bistrim bojama, a muzikom nas, poput virtuelne stvarnosti, vodi poznatim, bezbrižnim stazama. Vizuelna interpretacija muzičkih ideja očigledna je i na omotu diska koji potpisuje Hana Tegeltija. Žuti vijugavi put, nalik na onaj iz Oza, nadrealno se spaja sa saksofonom u kome su se nastanili Magritovi oblaci.
Elementi neoklasicizma, džeza i stilizovanih folklornih motiva objedinjeni su u pitkom i originalnom muzičkom izrazu. Izlet od samog početka odiše pozitivnošću: radost celodnevnog izležavanja u travi i kasni povratak kući savršen je dan na bilo kom mestu na svetu. Praćen je mirnim zvezdanim nebom Kasiopeje (Cassiopeia) koje će u narednoj Pavani zaparati prodorni ton saksofona. Uslediće smirenje u Vodopadu, sa padanjem nežnih klavirskih slapova, doduše promenljivog intenziteta.
Drugi deo diska zauzima Sirogojno svita: Sirogojno sviće vedar je početak novog dana čiji će se razigrani kraj pretočiti u široki Galop. Napeta Borba petlova uzburkaće idilični tok, ali će Stopića pećina ponovo uspostaviti ravnotežu postojanim zvučnim stubovima i kapima koje se niz njih slivaju. Uticaj narodnog melosa i mešovitih ritmova najočigledniji je u numeri Na izvor vodu. Od tog raspevanog dijaloga udaljiće nas razloženi akordi Plavih vagona, samo da bi iznenada započeli novu igru (nalik na klavirsku, Ljubice Marić). U ovim kompozicijama doživljava se pripitomljeni zvuk Balkana. Kada konačno dođe vreme za Snovanje, tu je nežna uspavanka – pandan mirnom Jutru, poslednjoj numeri sa albuma „Igra“.
Ove savršene male muzičke pustolovine idealne su za početak dana, ali i za njegov završetak. „Izlet“ vraća nadu u dobro, poput Just a perfect day ili All you need is love – žanrovi su različiti, ali poruke iste. Bez reči, uz skladan spoj saksofona i klavira.
Ivana Ljubinković
* Produkciju i snimanje albuma pomogao je SOKOJ. „Izlet“ je objavljen na disku, a dostupan je za slušanje na svim relevantnim digitalnim platformama, kao i na bandcamp-u i Youtube-u.
Pratite nas na fejsbuku ClassicAll – all the classics you can handle
i na YouTube kanalu ClassicAll Radio