Klasična priča

Kosta Jevtić i "Reflections on a Journey": godine hodočašća 21. veka

Kosta Jevtić. Photo by: Olja Radmanović

Najnoviji album klavirske muzike, koji će verujem naići na veliku slušanost kod publike, kritičara ali i kod pijanista, osvanuo je nedavno na virtuelnom nebu. “Reflections on a journey (Mistyland, 2020) je debitantski kompozitorski rad pijaniste Koste Jevtića koji na jedinstven način spaja klasiku na kojoj je “odrastao” i slušanje nove klavirske muzike autora poput Nilsa Frama, jermenskog džez muzičara Tigrana ili ako se zadržavamo na našim prostorima Miloša Petrovića. Album sadrži deset programskih kompozicija. Svaka je svet za sebe, savršena mala celina, ali svaka izranja iz prethodne. Ono što ih spaja je lični sentiment autora, kako je sam naveo jednom prilikom “odjeci celokupnog pamćenja i životnog iskustva postaju „tkanje“ muzike koju stvaram i izvodim”. Kostin senzibilitet i perfekcionizam dobili su prave saradnike – album je sniman u Madridu u, moglo bi se reći, jednom od najboljih  studija (Estudio Uno) , a za miks i mastering zaslužan je Dimitrije Jakovljević iz studija “Muzička” (Novi Sad).

Svaki od ovih izuzetno sinematičnih komada ima svoju priču. Ali nijednu ne moramo znati da bismo se ljuljuškali na pitomim klavirskim harmonijama. Oni kojima je ovo dovoljna preporuka mogu slobodno odmah da se prepuste čarima Kostinog umeća (album se može nabaviti na platformi Bandcamp za 1 evro). Drugi, koje zanima odakle umetnici crpe inspiraciju, ne samo da će uživati u pitoresknim klavirskim pejzažima već će i sami biti motivisani da krenu put mediteranskih predela pretočenih u melodije. Atmosferične, meditativne, intimne.

Photo by: Olja Radmanović

Chiostro del Paradiso premijerno smo slušali na kompilaciji Klavirsko nebo #2 (Pop depresija, 2019), a njom i počinje ovo jedinstveno hodočašće po zemljama okupanim suncem. Najpre Italijom. Pomenuta kompozicija je muzička impresija  rajskog vrta katedrale u Amalfiju, mesta koje, po rečima autora, odiše mirom, skladom i lepotom. Ova, kao i još četiri kompozicije – La Sirena, Procida, Ischia i Capri – nastale su pod uticajem prelepe južne regije Campania. Kao eho vraćaju se Godine hodočašća Franca Lista, one vezane za Petrarku ili Napulj. Italija 21.veka dobila je muzičku (auto)refleksiju kakvu joj najverovatnije nijedan kompozitor nije posvetio.

Uticaj Lista međutim, nije očigledan osim onoliko koliko je on generalno važan za razvoj pijanizma, pa samim tim i za svakog pijanistu. Debisi bi možda bio adekvatnije poređenje u smislu stvaranja ambijenta i smeštanja slušalaca u različite scenografije. To čini na suptilan način, iznoseći temu, nekad tek par tonova, iznad “zatalasane površine” razloženih akorada u levoj ruci. Ovaj manir prožimaće se, varirati i transformisati kroz sve kompozicije. Tako će nam se sirena (La Sirena), za razliku od vedrih glasova kod Debisija, priviđati i nestajati pred očima, prizivajući legendu o Odiseju i samom nastanku Napulja.

Pročida (Procida), Iskija (Ischia) i Kapri (Capri) su ostrva koja se nalaze na ulazu u napuljski zaliv i svako se razlikuje po običajima, dijalektu, arhitekturi i kuhinji. Muzičko sećanje na Pročidu je poput pastelnih fasada koje je ukrašavaju – jednostavno u svojoj prirodnoj lepoti, istaknutoj sa hiljadu nijansi piana (autor opisuje taj ton kao končić koji samo što se ne prekine). Kontrira joj Iskija – uzburkani trileri i dublji registar u basu naslućuju tajne veličanstvenog zamka Castello Aragonese. Kapri, “ostrvo cveća, azurnog mora i srdačnih stanovnika” kako ga se Kosta seća, na albumu je izdvojen iz ovog arhipelaga da bi raskošnim pasažima i punim klavirskim zvukom prikazao beskonačni pogled na more kada se “sa najviših tačaka ostrva, iz sela Anakapri, serpentinama spuštate ka ostrvskoj luci”.

Photo by: Olja Radmanović

Jedini geografski, a i temperaturni iskorak stiže sa numerom Yr: “ova kratka norveška reč označava padavinu koja nije ni sneg ni kiša. Nešto što najviše podseća na inje koje nošeno vetrom u naletima stiže iz četinarskih šuma”. Gotovo da možemo osetiti ove mikročestice na licu uz treperenje dirki, a melodija koja ih topi, vraća nam dečiju radost zbog snega.

Povratak u detinjstvo ipak stiže u numeri Tseria (pod naslovom Heritage izvodi ga Majamisty Trio na novom albumu “Organic”). U pitanju je seoce na samom jugu Peloponeza,  mesto na kom počinje i do kog seže porodično pamćenje i nasleđe autora. I ponovo je tu more, ali manje uzburkano nego današnje, obojeno melanholijom i nostalgijom, pratiljama svakog osvrta na bezbrižnu prošlost. U ovoj drugoj grupi “od Grčke do Portugala i nazad” su i kompozicije Sweet Sun of Southern Lands, Sappho`s Dream i The Lighthouse. Prve dve su na neki način slične, jer ukazuju na momenat  i društvo u kom živimo. Sweet Sun of the southern lands je elegija za sve ljude koji su ostali bez svog sunca, odnosno doma. Uteha, kako Kosta kaže dolazi u snoviđenjima, a topli dur je ta uspavanka koja smiruje. Sappho’s Dream je inspirisan starogrčkom pesnikinjom, pretečom danasnjih feministkinja. Zamišljajući kakva bi bila ritmika njene poezije, uz mediteransko-orijentalne ornamente, Kosta nas podseća na značaj ove heroine lirike ali i na njenu tragičnu sudbinu. Svetionik, odnosno The Lighthouse završava putovanje na pustom ostrvu na obali Atlantika, bacajući prejako svetlo koje ipak ne dopire do Lisabona, ogrnutog zvucima fada.

Nije neobično da je ovakav album proistekao baš  “iz pera” pijaniste, mada je lako zamisliti da ove refleksije ubuduće slušamo na gitari, flauti ili mandolini. Uz ponovne pokušaje da prevarimo vreme, u čemu ćemo povremeno i uspeti. Bar dok se putovanje muzikom ne završi.

Ivana Ljubinković


„Reflections on a Journey“ se sa Bandcamp-a može preuzeti po simboličnoj ceni od “1 evro ili više”, a ova promotivna akcija će trajati do 15. maja. Može se platiti platnim karticama Visa i Mastercard, kao i putem PayPal-a.

Album se, takođe, nalazi i na muzičkim platformama Apple music, iTunes, Deezer, Spotify, Google Play, YouTube Music i drugim.


Pratite nas na fejsbuku ClassicAll – all the classics you can handle

i na YouTube kanalu ClassicAll Radio

 

ClassicAll radio is a self-funded project and is completely dependant on your donations. Please consider donating if you like what we do.
1$ from each of our readers would be enough to cover all of our operational costs!

1 Comment

  1. […] Kovač (bubanj). Prvi put, kao autor dve kompozicije (Heritage i Absence), potpisan je i pijanista Kosta Jevtić.  Već je poznat muzički senzibilitet beogradske pijanistkinje iz Novog Sada, koja svoju vedru […]

Оставите одговор

Ово веб место користи Акисмет како би смањило непожељне. Сазнајте како се ваши коментари обрађују.