Klasična priča

Zoran Todorović: proslava jubileja vatrometom u Madlenianumu

Kao Eleazar u operi Jevrejka, sa Državnom operom Hanovera.

Nakon dužeg odlaganja, koncert kojim će naš slavni tenor Zoran Todorović obeležiti četvrt veka karijere zakazan je za 28. septembar. Nastupom koji je zamišljen kao „veliko finale’’, proslaviće jedno poglavlje svog bogatog umetničkog života, a „Opera i teatar Madlenianum’’ zvanično otvoriti novu, 22. sezonu.

Todorović se sa razlogom smatra jednim od 10 vodećih tenora današnjice, mada bi bio zadovoljan i da je u prvih 20, kako je nekom prilikom skromno i šaljivo izjavio (iako ima „popunjen kalendar’’). Nastupao je u svim vodećim teatrima na svetu – „Bavarska državna opera’’, „Semperoper’’ (Drezden), „Nemačka opera’’ i „Staatsoper’’ (Berlin) samo su neke od najpoznatijih. Poznat po lirico-spinto repertoaru, pevao je sve važne uloge pisane za dramski tenor. Jedna od brojnih u kojima briljira je Otelo, u novoj produkciji „Nemačke opere na Rajni’’ u Dizeldorfu. U momentu kada se putem mejla dogovaramo oko intervjua, u toku su probe za operu Jevrejka.

„Tenor sa poezijom u glasu’’ osvaja publiku širom zemaljske kugle, a prvi utisak koji ostavlja u komunikaciji van scene je srdačnost i jednostavnost. To je primetno i u odgovorima koje daje osvrćući se na svoju karijeru, predstojeći koncert ali i na planove za budućnost.

ClassicAll: 25 godina karijere. Da li vam deluje da je sve brzo prošlo, od samih početaka do sadašnjeg momenta i više nego impresivne biografije?

Photo: Orange studio

Zoran Todorović: Apsolutno. Kada pogledate unazad, uvek je sve prebrzo. I sam se začudim, kada neke stvari analiziram, kako je sve to uspelo, kako se sve to dešavalo. Koliko imena, produkcija, umetnika, večeri iščekivanja, nervoze i trijumfa. Iz perspetive mladog umetnika sve deluje kao jedan veliki san. Iz sadašnje perspektive – kao produkt velikog i mukotrpnog rada. Lepo je znati da već tako dugo traje.

Koju ulogu pamtite kao jednu od prvih značajnijih? I da li ima neka za koju možete da kažete da vam je obeležila karijeru?

Prva značajna uloga, kojom je sve vratolomno započelo, je bio Pinkerton u operi Madame Butterfly. Jedan mladi nepoznati sprski tenor pored giganata opere kao sto su bili Malfitano i Rolando Panerai. I dan danas čuvam plakat Bečke opere u kojoj mi je maestro Panerai čestitao i pored autograma napisao „…sa željom da ti budem početak tvoje velike svetske karijere…“. Sledeći preokret je bio kada mi je maestro Marčelo Vioti ponudio da budem njegov Polione u Normi koja je koncertno bila izvedena u Minhenskoj filharmoniji. Pola važnog umetničkog sveta je bilo na tom prepunom koncertu! Možete zamisliti koliko mi je toga taj događaj kasnije doneo

Kao Otelo

Igrali ste i Verdija i Vagnera – večite rivale. Koliko je za Vas svaki zahtevan na svoj način?

Verdi je stil, fraziranje , piano kao i forte…. Vagner sve to takođe, ali i kondicija jednog maratonca jer traje duplo duže od svake italijanske opere. U svakom slučaju, za oba kompozitora vam treba besprekorna vokalna tehnika da mozete preživeti sezone i sezone pevanja.

 Nema lepšeg načina da se obeleži uspeh od deljenja scene sa dragim kolegama. Uz vas će biti dirigent Alberto Veronezi i bariton Nikola Mijailović, kakvo vas prijateljstvo veže?

Nikola je moj stari prijatelj kog jako cenim i kao osobu i kao umetnika. Maestro Veronezi takođe. Ali ne smemo zaboraviti i našu sjajnu sopranisticu Evgeniju Jeremić koja će na ovom koncertu predstavljati divnu generaciju mladih operskih pevača pred kojima su tek velike karijere.

U operi La Forza del Destino, New National Opera Tokyo

Slušaćemo neke od vaših omiljenih arija i dueta – Toska, Pajaci, Turandot, Otelo, kao i „laganiji“ repertoar iz opereta i kancona. Šta spada u taj ležerniji repertoar koji volite da izvodite? 

Ne volim kad neko za operetu kaze da je „laganiji“ repertoar. Naprotiv, radi se o jednoj umetničkoj formi koja je muzički mnogo teža nego neke opere. Ja sam imao prilike da na jako visokom nivou, sa orkestrom francuskog radija u Parizu i Minhenskom filharmonijim, koncertno predstavim i snimim na kompakt disku, dela Lehara i Kalmana. Paganini i Ciganski baron su jedne od najtežih tenorskih uloga koje sam pevao. U svakom slučaju, hteo sam da napravim kontrast između prvog i drugog dela samom činjenicom da nešto slavimo. Tako da ova muzika zvuči kao jedan veliki vatromet i finale.

Kakav za Vas ima značaj nastup pred domaćom publikom, na sceni Madlenianuma?

Madlenianum je divna institucija sa kojom ćemo, nadam se, imati još puno divnih projekata. Pokazati našoj publici sta je sve iz Beograda i Srbije darovano svetu je nešto na šta sam posebno ponosan. U isto vreme sam i odgovoran da kvalitet nastupa bude onakav kakav publika zaslužuje.

Pevali ste, slobodno se može reći, u svim značajnim operama i pozorištima u najrazličitijim krajevima sveta. Nemačka, Francuska, Italija, San Francisko, L.A., Tokio… Kakve su Vaše impresije o tim različitim kulturama, ima li nekih očiglednih razlika u pogledu opere kada je u pitanju Evropa, Amerika i Japan? 

U prvom momentu, naravno, zapazite razlike, pogotovo između Evrope, Amerike i Azije. Ali u koncertnim salama i predstavama delite emocije i one su, koliko god nestvarno zvučalo, jako slične. Meni je najsimpatičnije bilo posmatrati te razlike u Kini gde publika drugačije izgleda nego u našim operskim kućama, ali sa takvim entuzijazmom sluša i aplaudira, uz mnogo više „BRAVO’’. Kao da ste u Italiji .

U operi La Wally, Opera Monte Carlo

Nastup (iskustvo, saradnja ili aplauz) koji izdvajate kao poseban?

Predstave Norme, gde god da su bile, uz primadonu Editu Gruberovu. To neumorno aplaudiranje koje beskrajno traje se ne može opisati rečima.

Da li ste imali neki uzor? Ko je ili ko su po Vama najbolji operski pevači danas?

Previše subjektivno pitanje na koje ne mogu da odgovorim. Najbolji mogu biti i pevači koji imaju iza sebe ogroman marketing. Ali mogu da vam kažem da jako rado slušam glasove Diane Damrau, Jonasa Kaufmana, Anje Herteros…

Kad pomislite na Beograd, šta Vam prvo padne na pamet?

Ovo će vas nasmejati. Žito sa slagom. Svi koji me znaju i žele da me oduševe nečim, pozovu me na žito sa šlagom (smeh).

Kako izgleda Vaš dan pre koncerta?

Ja konstantno pokušavam da ne živim nikakve rituale. Jedino što izbegavam je da puno pričam pred nastup, što mi jako teško uspeva.

Photo: Orange studio

Kakvi su Vam planovi za narednu sezonu? I imate li neki neostvareni san, ulogu koju biste voleli ili mesto gde biste nastupali?

Svaka sezona donosi nove konstalacije, prijateljstva i nova i stara viđenja. Upravo ove ostvarujem jednu od mojih velikih želja. Ulogu Eleazara u Halevijevoj operi Jevrejka. Još jedna kruna karijere posle Otela. Naravno, zadržavam uloge mog repertoara i u sledećoj sezoni. Preko Hanovera, Berlina, Barselone, Tokia, Pekinga…

Koje reči biste upotrebili da opišete magiju opere? 

Opera je jedno veliko putovanje kroz vreme i prostor. Jedina umetnička forma gde se toliko elemenata spaja u jednu harmoniju i budi sva vaša čula i emocije.

 

Ivana Ljubinković

 

 

 

 

 

ClassicAll radio is a self-funded project and is completely dependant on your donations. Please consider donating if you like what we do.
1$ from each of our readers would be enough to cover all of our operational costs!

Оставите одговор

Ово веб место користи Акисмет како би смањило непожељне. Сазнајте како се ваши коментари обрађују.